Hallå på er!

Jag ser på statistiken att jag har en hel del läsare trots att den här bloggen är inaktiv.

Gå in på min nya blogg och läs där istället.

Jag har en ny blogg!


Bra och billiga garner

En affär som säljer fina, billiga och bra garner är RA Trikå. Kika in där vetja! Det har inte ett så jättestort utbud av garn, men det de har är bra. De har bland annat Svarta Fårets Baby-garn, Freja, Tilda, Jubileumsgarn och dessutom fina billiga virkgarner av bra kvalité.

Absolut värt ett besök om du är ute efter garn! Ett exempel på att de är billiga är Baby-garnet (ett av mina absoluta favoritgarner när det gäller barn/babyplagg) som endast kostar 9:-/nystanet. I vanliga garnaffärer kostar det minst 20:-/nystanet. Och så tillkommer ju frakt såklart, men även fast man räknar med frakten så blir det mycket billigare än om man skulle köpa samma antal nystan i affären.


Har ni nåt tips på bra (och billiga) garner?







Men som ni kanske ser så har jag redan en hel del garn och behöver alltså egentligen inte köpa mer för tillfället..

Virka?!

Jag har helt plötsligt blivit sugen på att virka, hör och häpna! Jag har aldrig riktigt lärt mig att virka, men det borde väl inte vara så komplicerat, eller är det det? Tycker det verkar krångligt som attan med stolpar och allt-vad-det-nu-heter. Får ta och studera "lär dig virka för idioter" som jag lånat (fått?) av mamsingen. Titeln är ju såklart inte det jag skrev, men det är i alla fall en liten bok som grundligt beskriver hur man går tillväga när man virkar. Kanske ska ge det ett ärligt försök, eller vad tror ni? Mina försök hittills har minst sagt varit halvhjärtade. Andra kan ju virka så varför ska inte jag kunna?

Jag ska försöka mig på att virka en Hello Kitty till att börja med. Men först ska vantarna bli klara, I promise!



Bild lånad från Idas Kreativa (klicka på bilden för att komma till beskrivningen).

Ni lyckliga som kan virka - har ni något bra knep på hur man gör? Jag håller t.ex. virknålen lika som jag håller stickorna och det vet jag är fel sätt att hålla en virknål, men det spelar kanske inte så stor roll hur man håller virknålen?

17:e februari

Det har hänt lite med vanten sen sist jag skrev om det. Men jisses vad trögt det går...

Snart ska jag börja med fingrarna, vilket är lite pilligt men det går ju inte att undvika när man gör fingervantar..



Ca en vecka kvar till lön, det är väldigt tomt på kontot nu men det räcker nog tills lönen kommer i alla fall. Fattar inte vart pengarna tar vägen alla gånger. Inte är det på garn i alla fall - det är så länge sen sist jag köpte garn att jag inte ens kommer ihåg när det var. På tal om garn - vi var till grannhålan och handlade lite i helgen och där fanns det jättebilligt Skotte-garn (100% akryl, 50g/nystan). 50 kr om man köper 5 nystan, 12 kr/nystanet annars. Det är verkligen billigt! Hade jag inte haft lite knackigt med pengar så hade jag köpt massor av garn kan jag lova. Min sambo däremot var inte alls lika begeistrad kan jag tillägga.. Haha!

Tips och inspiration.

När inspirationen tryter tycker jag det kan vara inspirerande att kika efter nya beskrivningar, eller att rota bland de man redan har och se ifall man hittar något man skulle vilja göra. Jag har verkligen massor med beskrivningar men är alltid ute efter nya också såklart.

Här är några jag är sugen på att göra (men säkert inte lär göra eftersom jag håller på med min vante)


Jättesött set till lilltjejen! Eller gör det i blått så blir lillkillen fin!

 
En kabelstickad tröja är aldrig fel! Går att göra i vilken färg som helst, modellen passar både tjej och kille. 


Den här tröjan går att variera hur mycket som helst; enfärgad, flerfärgad, en färg för varje del osv.

 
Hur söt är inte den här då? Synd att jag inte har gjort en sån här än. Dessvärre kommer jag inte bli klar med den innan den här vintern är slut och kommande vinter är den säkert för liten till släktens minsting ♥


Så sommarfint till mosters små tjejer!


Klicka på bilderna för att hitta beskrivningarna! Sen kan man ju såklart ta vilka färger man vill (och vilket garn som helst som har samma eller i princip samma masktäthet. Glöm bara inte att göra stickfasthetsprov).
Hoppas jag kan dela med mig av lite stickinspiration till er :)


Jag har blivit moster igen ♥

Jag blev moster igen för ca en timme sen! Till en liten tjej igen (är redan moster till en liten tjej som nu har blivit storasyster), längtar tills jag får träffa det lilla underverket! ♥





Bild från Nallegram.

4:e februari

Jag har egentligen inget nytt att komma med för tillfället, det går fortfarande fruktansvärt trögt med vante nr 2. Jag brukar annars alltid påbörja något nytt när inspirationen tryter såhär, bara för att få upp sticklusten igen, men inte ens det är jag sugen på. Sticklust noll med andra ord. Så tråkigt när det blir så, för egentligen vill jag sticka massor men är man inte på humör blir det inte bra resultat (inte för mig iaf).



Som ni ser så har det i princip inte ökat något sen sist.

Nu ska jag avsluta inlägget så ni slipper mitt negativa dravel.


Jag ska försöka sticka lite idag i alla fall. Intresseklubben antecknar.

Trögstickat..

Nu går det trögt med allt vad stickning heter. Så tråkigt när man kommer in i såna "svackor" - jag vill ju bli klar och börja med nästa projekt! Jag har liksom inte ens stickat klart "resåren" på vanten än.

Det är illa.





Usch -  har ingen lust alls att sticka ikväll heller, jag lägger skiten åt sidan ett tag till. Blä.

Vante nr 2

Nu är vante nr 2 påbörjad. Första vanten är färdigstickad, nu ska jag "bara" fästa alla trådar.. Men jag stickar klart andra vanten innan jag börjar fästa trådar, lika bra att göra allt på samma gång.



Nu ska jag snart pallra mig till jobbet, hoppas ni får en fortsatt trevlig söndag!

Nattsuddare

Hej!
Vill bara slänga in en snabb update med hur det går med vanten. Så himla drygt att göra en till.. Det är tråkigt att göra två lika saker direkt efter varandra. Visst, vantarna är ju "spegelvända" (höger och vänster), men det är förbannat tråkigt i alla fall. Samma sak att sticka en kofta (två framstycken och två ärmar) eller en tröja (två ärmar). Men det kan ju inte vara kul jämt, eller hur?



Jag har jobbat natt och borde ligga i sängen och snarka redan, så jag ska gå dit nu på en gång.


Är det något ni vill att jag ska skriva om här i bloggen? Något ni vill att jag ska försöka förklara när det gäller stickning? Är det något annat ni undrar över är det bara att ställa en fråga i kommentarsfältet så svarar jag.

God natt på er ;)

3 av 5

Idag har jag stickat ringfingret på vanten, jag gjorde fel med hoptagningarna flera gånger så jag fick sticka bakåt flera gånger, sen gjorde jag fel igen och fick göra om igen. Suck, men tillslut blev det rätt tror jag.

Nu är det bara lillfingret och tummen kvar på den här vanten. Det går framåt, sakta men säkert.



Älskling ville vara med på ett hörn, och visst får han det ♥
Ser ni hans hand där bakom vanten? ;)


Förresten, är det någon som är intresserad av mönstret på de här vantarna? Kan tilläggas att det står på norska, men det är verkligen en jätteenkel beskrivning, och det man går efter är ju en bild som förklarar bra hur man ska göra). De finns i dam- och herrstorlek. Om någon är intresserad av det så lägger jag upp det.




Om intresse finns laddar jag såklart upp en bättre bild på beskrivningen. Vad tycker ni om Pippitröjan som jag gjorde till en PDF-fil? Var det bra?


Och vantarna..

Det har inte hänt så mycket med dem sen sist. Jag blir så förbannad att jag inte får till det med masktätheten i fingrarna - av nägon märklig anledning blir de alldeles slappa även fast jag stickar lika hårt som vanligt. Märkligt det där...



De är lite för stora åt mig, men det är ju inte jag som ska ha dem heller. De passar säkert bra till min storasyster som har beställt dem.
Om ni vill veta hur himla knalliga färgerna egentligen är så kolla på min lilla profilbild - den stämmer bra överens med färgerna IRL.

Pippitröja - check!

Nu är jag äntligen klar med Pippitröjan, så här ser den ut när den är ihopsydd:




Jag försökte mig på att göra snoddar, men jag fick inte till det alls, så jag virkade små snoddar istället (enbart med luftmaskor, det är typ där mina virkkunskaper ligger). Såhär ser de ut iaf:




Och som vi alla kanske vet så är det fruktansvärt tråkigt att fästa trådar! Så tyck lite synd om mig som har fäst alla dessa (och säkert några till, har nog slängt en del vartefter jag har klippt av dem, men de flesta la jag på hög):



Nu när jag ser bilden så ser det inte mycket ut egentligen, men jag lovar - det är massor, haha!
Det är två för varje rand, plus två för ärmen (uppläggning och avmaskning) samt typ 12-14 för byte av nystan, halskant, snoddar och sånt. Värdelöst vetande kanske.

Men nu ska jag göra vantarna klara, jag börjar redan ledsna på dem rastlös som jag är...

På gång just nu.

Nu har jag sytt ihop Pippi-tröjan och nu återstår bara det tråkigaste som finns - nämligen att fästa alla trådar...




Det går även framåt med fingervantarna - sakta men säkert:



Som vanligt så "äter" min webcam upp färgerna. Som ni kanske vet så är vantarna i illgul och ceriserosa, men det framgår verkligen inte av bilden.. De ser ju vit/rosa ut, vilket är helt fel.

Det kommer bättre bilder när det är klart!

RSS 2.0